Zasady prawidłowego wykonywania ocen energetycznych
2017-08-14 11:07:31
Podczas realizacji programu dofinansowania wymiany kotłów węglowych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego, na terenie Gminy Iwkowa prowadzona jest ocena energetyczna budynków. Przedstawiamy Państwu wskazówki dotyczące prawidłowego wykonania audytów energetycznych.
Pierwsza wizyta u mieszkańca – wizja lokalna:
-
Kluczowe jest, aby podczas tej wizyty obecny był właściciel budynku lub osoba przez niego upoważniona (konieczne jest pisemne upoważnienie od właściciela).
-
Audytor ma obowiązek posiadać przy sobie imienne oświadczenie wystawione przez Gminę, informujące, że dana osoba pracuje w porozumieniu z Gminą w celu przeprowadzenia ocen energetycznych (lista pracowników firmy NDE Sp. z o.o. upoważnionych do przeprowadzenia przedmiotowej oceny na terenie naszej gminy).
-
Audytor zbiera dane dotyczące budynku, dokonuje pomiarów i wpisuje je do ankiety.
-
Właściciel/osoba upoważniona powinna na zakończenie wizyty sprawdzić prawidłowość wprowadzonych danych.
-
Właściciel/osoba upoważniona potwierdza własnoręcznym podpisem prawidłowość wprowadzonych danych.
-
Ważne jest, żeby osoba obecna podczas wizji lokalnej posiadała pełną wiedzę dotyczącą budynku i planowanych prac remontowych.
-
Podczas wizji lokalnej właściciel/osoba upoważniona nie podpisuje żadnych innych dokumentów, oświadczeń czy zgody na przetwarzanie danych osobowych.
-
Audytor nie udziela informacji o zasadach i terminie uzyskania dotacji, w tym w szczególności o możliwej wysokości dofinansowania, sposobach dokumentowania rozliczania dotacji. Wszelkie uwagi i pytania należy kierować do:
Ekodoradcy - Gmina Iwkowa tel. 14-6844010 w. 27 email: a.mida@iwkowa.pl
-
W przypadku niewłaściwego postępowania ze strony audytora, fakt ten należy zgłosić do Wykonawcy lub Gminy, podając imię i nazwisko audytora.
Druga wizyta u mieszkańca – przedstawienie wyników oceny:
-
Kluczowe jest, aby podczas tej wizyty obecny był właściciel budynku lub osoba przez niego upoważniona (konieczne jest pisemne upoważnienie od właściciela).
-
Audytor ma obowiązek posiadać przy sobie imienne oświadczenie wystawione przez Gminę, informujące, że dana osoba pracuje w porozumieniu z Gminą w celu przeprowadzenia ocen energetycznych.
-
Dokument oceny energetycznej ma być prezentowany w całości wersji papierowej.
-
Właściciel/osoba upoważniona powinna sprawdzić prawidłowość wprowadzonych danych adresowych, parametrów techniczno-użytkowych budynku oraz zdjęć.
-
Audytor przedstawia i omawia z właścicielem/osobą upoważnioną wyniki oceny energetycznej, w tym w szczególności przedstawia obliczoną moc kotła. Jeśli z obliczeń wynika, że w budynku należy przeprowadzić określone prace termomodernizacyjne, audytor przedstawia możliwe warianty.
-
Właściciel/osoba upoważniona podpisuje oświadczenie, które jest wyrażeniem zgody lub braku zgody na zaproponowany wariant termomodernizacji.
-
W przypadku braku potrzeby dokonania w budynku prac termomodernizacyjnych – sam podpis właściciela/osoby upoważnionej.
-
Na tym etapie właściciel/osoba upoważniona nie podpisuje żadnych innych dokumentów, oświadczeń, zgody na przetwarzanie danych osobowych.
-
Audytor nie zostawia egzemplarza oceny w wersji papierowej lub elektronicznej mieszkańcowi. Obydwa egzemplarze oceny najpierw składane są w Gminie do rozliczenia.
Reklamacja
-
Właściciel/osoba upoważniona ma prawo, podczas drugiej wizyty, zgłosić reklamację.
-
Reklamacja jest uzasadniona w przypadku:
-
wpisania do oceny energetycznej błędnych danych adresowych,
-
wpisania do oceny energetycznej błędnych parametrów techniczno-użytkowych budynku,
-
załączenia niewłaściwych zdjęć np. innego budynku,
-
dokonania błędnych obliczeń,
-
sformułowania błędnych wniosków.
-
Wniosek o reklamację może być złożony na formularzu oświadczenia lub w innej formie papierowej czy elektronicznej.
Właściciel/osoba upoważniona, w przypadku zgłoszenia reklamacji w formie papierowej (co do treści i załączników tożsamej z formą elektroniczną zamieszczoną na stronie:
http://niezalezni.org.pl/pl/strona/zgloszenie-reklamacyjne, otrzymuje potwierdzenie złożenia reklamacji.
[listuj]
Autor: Mida Agnieszka